The road to Damascus is littered with stories such as these. In Dutch they speak of de klok hebben horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt. And hark, it tolls for thee.


Leren om niet van jezelf te houden

Trouw Dana Ploeger 13 juni 2021

Ayahuasca liet Wiggert Meerman weer voelen: ‘We leren om niet van jezelf te houden’

Wiggert Meerman staat op podia om de westerse mens te vertellen over eeuwenoude tradities uit de Amazone. Om zich die eigen te maken, leefde hij wekenlang in de jungle op een traditioneel plantendieet. Hij schreef er de bestseller Op zoek naar antwoorden over.

‘Mensen vragen me geregeld: ‘Hoe was dat nou, leven in de jungle?’ Ik ben dan in gedachten gelijk terug in het dorpje van de Huni Kuin-stam in de Amazone en ruik weer de geur van verbrand hout. Overal om me heen brandden kleine kampvuurtjes en daaromheen stonden de hutten. Vanaf hun geboorte groeien deze inheemse bewoners op met eeuwenoude tradities en rituelen. Zij staan elke dag in diep contact met de natuur, de mensen om hen heen en met zichzelf. Vanuit hun geloof, het sjamanisme, bezit iedere plant, ieder dier en element uit de natuur een ziel.

Wij zijn die tradities van onze voorouders allang vergeten, dus zoeken we driftig naar contact met onszelf via cursussen en spirituele boeken. Over onze samenleving met een miljoen Nederlanders aan de antidepressiva zeggen zij: ‘Jullie zijn hartstikke ziek, wij niet.’ Ik denk inderdaad dat we onszelf ziek maken met al onze negatieve gedachten. In het regenwoud bestaat geen burn-out, depressie of zelfmoord. Alles in dat dorpje draait om zelfheling.

De rode draad van hun bestaan is nauw verbonden met het plantmedicijn ayahuasca. In ons land is dat middel verboden, omdat het een hallucinogene drank is. Vanuit politiek oogpunt kan ik daar begrip voor opbrengen, maar als je dieper kijkt is het eigenlijk van de gekke. Ik heb mogen ervaren hoe helend dat medicijn juist is: het vergroot je bewustzijn en helpt verdriet te verwerken en boosheid los te laten. Zelf verbleef ik zes weken in de jungle, ik nam geen suiker, zout of water tot me. Ik kreeg wel lokaal eten en dronk dagelijks het medicijn. Dit plantendieet is een van hun oudste manieren tot zelfontplooiing: je gaat helemaal terug naar je basis.”

HOREN Haal alle ruis weg om je eigen stem te horen “Ik zeg niet dat mijn ervaring met de medicijnplant voor iedereen het antwoord is. Over de hele wereld zijn ingangen te vinden tot zelfinzicht. Dat kan iedere dag yoga zijn of een Vipassana-retraite of zweethutceremonie. Het draait allemaal om het weghalen van alle meningen en overtuigingen, zodat je je stem van het diepe weten weer terugvindt. Die innerlijke stem die mijn dochter van drie nog uitstekend hoort, maar die volwassenen verliezen door alle negatieve conditioneringen, trauma’s en boosheid.

Zelf was ik die stem compleet kwijt. Ik was zo’n carrièretijger bij een multinational in de financiële dienstverlening: een wereld waarin collega’s 34.000 euro per maand verdienden en toch doodongelukkig waren. Zo’n gouden kooi wilde ik voorkomen. Daarna startte ik een eigen onderneming; samen met een investeerder bedachten we een software platform waarbij webshops goederen via Facebook konden verkopen. We dachten toen nog dat Facebook alle webwinkels overbodig zou maken. Alleen kwamen alle ideeën die ik had niet uit.

Sterker nog, in een jaar tijd klapte die hele bubbel en verloor ik tienduizenden euro’s. Mijn vriendin maakte het uit en zo zat ik opeens zonder geld, zonder huis en zonder relatie. Emotioneel was ik ook bankroet. Ik sliep tien maanden lang in het geheim op kantoor en werkte dag en nacht: ik was één bonk stress. Nu weet ik dat mijn motivatie uit een verkeerd vat kwam: ik was alleen uit op geld verdienen en succesvol zijn.

Als je veel aandacht geeft aan de verkeerde dingen, gaan die dingen juist heel hard groeien. Ik kreeg paniekaanvallen, hartkloppingen en kon niet functioneren zonder zes straffe espresso’s.

Al die overduidelijke signalen van mijn lichaam negeerde ik. Toen ik financieel iets opkrabbelde en weer een eigen appartementje kon huren, zakte ik op een zaterdagmiddag in elkaar. Ik lag op de vloer en kon niets meer.”

VOELEN Als je ‘oude ik’ sterft, kun je weer voelen “Na mijn burn-out wist ik dat het anders moest. Ik kende ayahuasca al en wilde naar de jungle. Dat gebeurt alleen op uitnodiging en ik mocht gelukkig komen. Maar eenmaal daar, in mijn eentje in een hangmat, werd ik nog steviger met mezelf en mijn conditioneringen geconfronteerd. In het begin greep ik steeds naar mijn telefoon, maar ik had helemaal geen bereik. Zonder alle afleidingen en verdovingen kom je echt wel tot de kern.

Ik kon niet meer wegduiken. De enige op wie ik mijn frustraties kon botvieren was op mezelf. Ik kon niet langer om mijn negatieve gedachten en trauma’s heen en ontdekte dat ik mezelf had aangeleerd om niet te voelen. Mijn vader overleed toen ik twee maanden oud was, zijn aanwezigheid heb ik erg gemist. Mijn broer had verdrietig genoeg last van autisme en schizofrenie, wat de nodige aandacht vroeg. Het gaat nog steeds niet goed met hem, dus ik wil met respect over mijn broer spreken, maar dat heeft mijn leven zeker beïnvloed.

We waren verder een normaal gezin met lange kampeervakanties en gezelligheid, maar er was ook huiselijk geweld, er waren woede-uitbarstingen en wisselende stemmingen. Ik had zelf absoluut niet door hoe ongezond dat was, tot mijn eerste vriendinnetje zei: ‘Dit is niet normaal hoor’. Mijn moeder deed enorm haar best, maar ik miste erkenning van mijn vader en zocht die door heel succesvol te worden. Eerst in de topsport, ik deed op hoog niveau aan Braziliaans jiujitsu, en daarna in de zakenwereld. Alles wat ik ondernam in mijn leven deed ik om een beloning te krijgen.

Het plantenmedicijn gaf mij een andere perceptie, het liet mij via visioenen zien wat er mis was. Zo zag ik een keer een grote slang die mijn emotionele lichaam op at, al mijn zelfhaat en zelfmedelijden, mijn hang naar succes en erkenning vrat hij op. Heel heftig. Maar als je je niet langer vastklampt aan je eigen lijden, verleden en conditioneringen, kun je weer helder kijken. Sjamanen noemen dat de dood van het ego, het sterven van je ‘oude ik’ om los te laten wat je niet langer dient. Dan kun je weer voelen en schoonheid ervaren. Na vele sessies ging ik weer voelen.”

'Het draait allemaal om het weghalen van alle meningen en overtuigingen, zodat je je stem van het diepe weten weer terugvindt.' Beeld Patrick Post 'Het draait allemaal om het weghalen van alle meningen en overtuigingen, zodat je je stem van het diepe weten weer terugvindt.'Beeld Patrick Post ZIEN Onze maatschappij kweekt vooral zelfhaat “Wij leven in een samenleving die je vooral leert om niet van jezelf te houden. Als je kijkt naar wat de media aan giftige beelden over ons uitstorten of als ik door tijdschriften blader, zie ik al die ‘ideale’ modellen met sixpacks, dikke tieten en witte tanden. Beelden die in mijn ogen vooral zelfhaat kweken. Meisjes van veertien kijken zo’n zes uur per dag naar onhaalbare beelden op Instagram en leren zo hoe ze eruit zouden moeten zien. Hoe kunnen zij nu van hun lichaam en zichzelf leren houden?

In de Amazone is het doodnormaal dat een meisje van dertien zich een week terugtrekt in de jungle als ze voor het eerst menstrueert. Dat gaat gepaard met speciale initiatieriten, zodat zij haar eigen vrouwelijkheid kan omarmen. Een heel ander uitgangspunt om naar je lichaam te kijken. En naar je omgeving. Want als je in die prachtige jungle bent, laat je het wel uit je hoofd om die te vervuilen of kapot te maken.

Toen ik terugkeerde in Nederland moest ik enorm schakelen. Al mijn zintuigen waren gereset en mijn lichaam voelde puur als een baby. De stad bleek ineens onleefbaar voor mij. Al die kantoren vol stof en computers, straten vol heen en weer zoevende mensen: het voelde zo onnatuurlijk.

Daarom woon ik nu in een klein boerderijtje buiten de stad, waar ik leef mijn met eigen kleine stam: mijn geliefde en onze dochter.”

INTUÏTIE In de eenzaamheid vind je antwoorden “Stamlid Ixa, die mij begeleidde, zei aan het begin van mijn avontuur: ‘Het is de eenzaamheid waarin je de antwoorden gaat vinden’. Ik had toen nog geen idee hoe moeilijk dat zou worden. Eenzaamheid volgde me overal als een schaduw. In de avond miste ik Marieke, overdag kon ik me niet verstoppen voor wat er in me omging. Ik kon niet anders dan mezelf als een ui afpellen, steeds weer kijken naar wat de visioenen me vertelden, steeds weer een laagje afpellen. Dat was heel eng, want veel van wat er onder die lagen lag, kende ik niet. Maar angst moet je niet vasthouden, want dan wordt het giftig, zeggen zij. Je moet de wortel van je angst leren kennen, dat is reuze oncomfortabel maar daarna voel je je beter.

Ik ben zo dankbaar dat mijn missie vanaf dat moment kraakhelder is: ik wil de kernaspecten uit de Amazone naar onze wereld brengen, zodat wij die inheemse wijsheden kunnen toepassen in onze moderne jungle. Zodat we leren om weer puur mens te zijn.

Dat begint bij zelfkennis. Je moet eerst ontdekken waarom je denkt wat je denkt, waarom je voelt wat je voelt en waarom je doet wat je doet. Hoe? Door veel tijd met jezelf te spenderen. Ga eens een paar dagen alleen op pad of op reis. Als je weet wat je wilt, blijf dan goed in contact met jezelf, want diep van binnen weet je alles al. Gebruik ook de wijsheid van anderen, een coach of je wijze opa. Je probleem mag misschien uniek zijn, de oplossing is al honderd keer bedacht.

En tot slot de wijsheid van de natuur, zij die alles gecreëerd heeft. Het ritueel wat ik deed is daar een mooi voorbeeld van. Combineer deze drie dingen en het enige wat kan ontstaan is goedheid. Geef vervolgens jouw gaven en talenten aan de wereld en je zult zien dat je daar zingeving en geluk voor terug ontvangt.

Zelf keer ik geregeld naar de jungle terug en dan niet alleen voor mezelf. Met mijn Tribe Leader Foundation wil ik land opkopen om terug te geven aan de oorspronkelijke bewoners en ik neem geregeld iemand met invloed en macht mee om te laten zien hoe leiderschap ook kan zijn: in contact met jezelf en de natuur.

Alles begint bij een gedachte, maar zoals de plant mij vertelde: ‘Om dromen te verwezenlijken zal je de energie van gedachten moeten omzetten in tastbaarheid’. Ik heb niet alleen meer dromen, maar ook een plan dat ik wil uitvoeren.”

Wiggert Meerman (Heesch, 1983) is coach en spreker op het gebied van persoonlijk leiderschap. Hij geeft lezingen en trainingen aan topsporters en ondernemers over de wijsheden en principes van inheemse stammen. Hij ziet het als zijn missie om de wereld te leren wat het is om een puur mens te zijn, zoals hij dat ervaarde bij de Huni Kuin-stam in de Amazone. Over die ervaringen schreef hij de bestseller Op zoek naar antwoorden.

Via zijn Tribe Leader Foundation zet hij zich nu in voor het behoud van de Amazone. Ook is hij presentator van de podcast Eindbazen, een podcast voor zelfhulp. Vorig jaar was hij te zien in de documentaire Wilskracht. Hij leeft samen met Marieke van Meijeren, oprichter van De Bewustzijn School in Amsterdam. Samen hebben ze een dochter van drie.


https://www.trouw.nl/leven/ayahuasca-liet-wiggert-meerman-weer-voelen-we-leren-om-niet-van-jezelf-te-houden~b3c4fe07/